همه ما تو دوران کودکی انیمیشن یا به اصطلاح کارتُن‌های زیادی دیدیم و خاطرات خوبی از اون‌ها داریم و هرچه سن و سالمون بیشتر می‌شه کمتر حوصله دیدن انیمیشن رو داریم شاید به این باور رسیدیم که انیمیشن به یک گروه سنی خاص تعلق داره ولی آیا کارتُن فقط برای بچه‌هاست ؟

با دیدن نمونه‌هایی از انیمیشن مثل تبلیغات یا پیام‌های اجتماعی تلویزیونی و یا حتی محتوای اینترنت و یه کمی دقت متوجه خواهیم شد انیمیشن نه تنها فقط برای بچه‌ها نیست بلکه ابزار قدرتمندیه برای همه قشرها و گروه‌های سنی.

از ژاپن می‌شه به عنوان یکی از شناخته شده‌ترین کشورها در زمینه انیمیشن یا پویا‌نمائی یاد کرد که اگر یه مرور کوچیک توی ذهنتون داشته باشید خواهید دید خیلی از انیمیشن‌هایی که توی بچگی از اون‌ها خاطره دارید محصول ژاپن بوده !

سبک‌های متنوعی از انیمیشن در سراسر دنیا وجود داره و سبکی که قصد دارم در مورد اون بنویسم انیمه هست سبکی از انیمیشن که در ژاپن خلق شده و در حال حاضر در تمام دنیا طرفدار‌های خودش رو داره.

قبل از معرفی انیمه باید یه تعریف کوتاهی از مانگا داشته باشم.به طور خلاصه می‌شه گفت مانگا نسل ژاپنی کمیک استریپ‌ها هستند مجلات و کتاب‌های مصور که داستان‌های متنوعی رو به تصویر می‌کشند. مانگا‌ها دسته بندی‌های گسترده و متنوعی دارند.

مانگا رو می‌شه به نوعی پدر انیمه دونست یعنی انیمه‌ها پویا‌نمایی‌هایی هستند که به طور معمول از روی یک مانگا ساخته شوند. انیمیشن‌های متنوع با داستان‌ها و کاراکتر‌های دوست‌داشتنی.

چند مثال از انیمه‌های که در ایران طرفدار زیادی داشته مخصوصاً بین بچه‌های دهه شصت که انیمه‌های زیادی رو دیدند:

Ganbare, Kickers یا همون فوتبالیست‌ها

Hoshi no Ko Chobin چوبین

My Daddy Long Legs بابا لنگ دراز

Katri, Girl of the Meadows شناخته شده با نام حنا دختری در مزرعه

ایکی یو سان

The Littl Bits

The Story of Perrine با خانمان

Serendipity the Pink Dragon سرندیپیتی

Rascal the Raccoon راکال

اما این‌ها نمونه‌های کوچکی از دنیای بزرگ انیمه‌ هستند که بیشتر هم مخصوص بچه‌ها ساخته شده.انیمه‌های تأثیر گذار زیادی ساخته شده که واقعاً ارزش دیدن دارند و بد نیست در هر سن‌ و سالی که هستید یه امتحانی کنید.

اینجا یک‌سری از از انیمه‌هایی که دیدم رو براتون لیست می‌کنم پیشنهاد می‌کنم این انیمه‌ها رو ببینید :

Death Note

One Pice

Steins Gate

Gurren Lagann

Soul Eater

Panty & Stocking

این هم یه سری منبع مناسب در خصوص انیمه :

لیست به نسبت کاملی از دسته‌بندی انیمه‌ها BakaBT Horrible Subs

در ایران هم انیمه طرفدار‌های زیادی داره که یک سری از منابع فارسی رو در ادامه براتون لیست می‌کنم :

دنیای انیمه بهشت انیمه فرام انیمه انیم‌پارک ساحل انیمه انیمه برای تو انیمه‌ها

—این پست رو به مرور تکمیل می‌کنم.—