رادیو آماتوری ham رادیو آماتوری یا HAM یکی از تکنولوژی‌های قدیمی‌ هست که بهش علاقه دارم.البته یه ۱۰۰ سالی برای علاقه به این تکنولوژی دیر شده! اخیرا در مورد صدور مجدد مجوز اون در ایران شنیدم و بهانه‌ای شد تا خیلی خلاصه در موردش بنویسم و به طور مختصر معرفیش کنم.

در اصل رادیو آماتوری نوعی ارتباطه با به کارگیری امواج رادیویی که بیشتر برای تبادل دانش به کار میره، افراد مجاز توی این شبکه، یا به اصطلاح رادیو آماتورها توی سراسر دنیا با اخذ مدارک مربوطه و استفاده از گیرنده و فرستنده‌های رادیویی می‌تونن با هم در ارتباط باشند و به کمک روش‌های مختلفی مثل مورس یا صدا و یا حتی تصویر با هم ارتباط برقرار کنند. به طور معمول رادیو آماتورها افراد علاقه‌مند به مخابرات و رادیو هستند و فعالیت در این زمینه رو سرگرمی علمی می‌دونن. علاوه بر سرگرمی یکی از کاربردهای مهم رادیو آماتوری توی زمان‌‌های بروز حوادث غیر مترقبه و در صورت از بین رفتن روش‌های ارتباطی معمول بین مردم هست .

البته ساخت و پیاده‌سازی تجهیزات هم هیجان و لذت خودش رو داره که اگر یه سرچی کنید مطالب زیادی در این زمینه پیدا خواهید کرد.حتی پیشرفت علمی رادیو آماتور‌ها در حدی بوده که در حال حاضر ده‌ها ماهواره رادیو‌آماتوری ساخته شده و در حال استفاده هست.

توی فرصت مناسب سعی می‌کنم اطلاعات فنی‌تری در این خصوص بنویسم.